rma zajmująca się bezpieczeństwem i higieną pracy zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W ramach struktury organizacyjnej firm działających w branży BHP można wyróżnić kilka profesji, które wymagają od pracownika posiadania określonych kwalifikacji. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może zostać osoba, która posiada zawód technika BHP. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest osoba, która dodatkowo posiada trzyletni staż w służbie BHP, natomiast specjalistą do spraw BHP jest osoba posiadająca wyższe wykształcenie wraz z pięcioletnim stażem pracy. W ramach profesji związanych z tą branżą można wyróżnić jeszcze starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz głównego specjalistę do spraw bezpieczeństwa.
Kto może zostać pracownikiem BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca posiada wobec zatrudnionych pracowników szereg różnych obowiązków, które są odpowiednio zawarte w tak zwanym Kodeksie Pracy. Zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą spełniać wobec siebie określone obowiązki, które najczęściej są regulowane przez przepisy prawne. Jednym z działów zawartych w Kodeksie Pracy jest dział dotyczący bezpieczeństwa i higieny pracy. Przestrzeganie odpowiednich przepisów BHP jest bardzo ważne w każdym przedsiębiorstwie i zakładzie pracy. Obowiązkiem pracodawcy, który wynika bezpośrednio z przepisów zawartych w Kodeksie Pracy, jest zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń BHP. Szkolenia BHP są przeprowadzane przez odpowiednią firmę, która oferuje kursy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kursy PPOŻ. Za zatrudnienie pracownika nieposiadającego ukończonego wstępnego szkolenia BHP, pracodawca może ponieść konsekwencje w postaci nałożenia kary finansowej. Sam pracodawca także posiada obowiązek posiadania ukończonego odpowiedniego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
W jakich branżach przeprowadza się audyt
Pojęcie audyt oznacza po prostu przeprowadzenie niezależnej oceny jakiegoś komponentu, systemu, organizacji, procesu lub projektu, którą zleca się niezależnej organizacji. Audyt jest przeprowadzany przez specjalistów działających w danej branży, a samej ocenie może podlegać wiele różnych procesów zachodzących w firmie. Przykładowymi branżami, w ramach których świadczy się usługę wykonania audytu, to branża informatyczna, ekologiczna, ekonomiczna czy też branża BHP. Audyt BHP jest szczególnie istotny dla wielu przedsiębiorców, ponieważ za nieprzestrzeganie odpowiednich przepisów z bezpieczeństwa i higieny pracy mogą grozić kary finansowe. Firma działająca w branży BHP może oferować usługę przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa w danej firmie. Ponadto taka firma oferuje często także szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej. Niezależnie od rodzaju audytu, po przeprowadzonej ocenie danego procesu przez specjalistę z danej branży, pracodawca otrzymuje rzetelny raport.